Izloženost
djece ekranima usporava kognitivni razvoj, dovodi do teškoća s pažnjom,
usporava razvoj govora i potiče burne reakcije.
Djeca
do dvije godine uopće ne bi smjela biti izložena ekranima, ali istraživanja
Poliklinike za zaštitu djece pokazuju da ih je izloženo čak 79 %.
„Razvoj
dječjeg mozga je najintenzivniji do treće godine“, kaže psihologinja iz
Psihijatrijske bolnice za djecu i mladež u Zagrebu Ivana Bilić. Objašnjava da mozak
funkcionira preko sinapsi koje su veza između različitih neurona. Kaže da su
dijelovi mozga odgovorni za različite funkcije poput kretanja, govora, emocija.
U slučaju da se dijete nedovoljno izlaže različitim vanjskim podražajima,
odnosno ako je većinu vremena izloženo istom podražaju, primjerice ekranima
veze se počinju stanjivati i brzo nestaju.
Djeca
u dobi od 2-3 godine maksimalno bi trebala na ekranu biti 30 minuta dnevno.
Djeca u dobi od 3-4 godine ne više od 30 minuta, dok djeca dobi od 5-10 godina
od 1-1,5 h dnevno, kaže edukacijska rehabilitatorica Ljiljana Petranović.
Važno
je dati djetetu adekvatne igračke i druge podražaja primjerene njegovoj dobi,
ali ne ih i izložiti prekobrojnim igračkama i stvarima, savjetuje psihijatrica
Bilić. Isto tako čest je slučaj da djeca
prije progovore engleski nego hrvatski, koji im postaje kao drugi/ strani
jezik. Roditelji u tome ne vide probleme, jer su ponosni, ali pitanje je koliko
je ostvaren puni potencijal izražavanja na materinjem jeziku. Kada je dijete
usmjereno na ekran odvija se jednosmjerna komunikacija. Isto tako dugotrajna
izloženost ekranu smanjuje djetetovu samokontrolu te doprinosi razvoju
agresivnog i autoagresivnog ponašanja.
„Ako je dijete pred mobitelom, tabletom ili računalom,
jednim klikom dobije sve i odmah, brze izmjene sadržaja smanjuju dugotrajnost
pažnje i koncentracije te im podražaji iz vanjskog svijeta koji su sporijeg
ritma postaju dosadni i nezanimljivi.“
Petranović kaže da se to u vrtiću vidi
kada djeca ne uspijevaju pratiti čitanje priče, slušati upute, usvajati nova
znanja, samostalno se igrati te generalno sudjelovati u vođenim aktivnostima.
Važno
je postaviti granice i biti dosljedan u njihovom provođenju te ograničiti
vrijeme provođenja pred ekranima. Bilić kaže da s djetetom možete provoditi
zajedničko vrijeme u kućanskim poslovima (slaganje posuda, pravljenje kolača)
ili vani, u prirodi (trčanje, kontakt s biljkama i životinjama, skakanje po
lokvama i blatu te sl.).
Savjetuje da se za vrijeme jela ugase i maknu svi
ekrani iz vidokruga i da se djeci omoguće kreativne aktivnosti , pa i vrijeme
kada će im biti dosadno, jer im se tada zapravo pruža prilika da osmisle
vlastito slobodno vrijeme i razvijaju kreativnost.
Članak pripremila Ana Lončar, odgojiteljica