Magnetizam u starijoj odgojno-obrazovnoj skupini
Magnetni
konstruktor kojeg su imali u skupini često je djecu potaknuo na aktivnu igru i
istraživanje privlačnosti magneta. Ta činjenica potaknula je odgojiteljice
starije skupine da prošire dječje spoznaje o magnetima i materijalima koji ih
privlače. U suradnji s roditeljima prikupljali su magnete, metalne vijke i
predmete od metala. Jedan dječak je s ponosom pokazivao pločicu od aluminija
koju je pronašao s ocem te svoje spoznaje prenosio djeci: „To ti izgleda ko
metal, ali ne hvata se magnet za njega. To je aluminij. To mi je tata našao.“
Uz jake magnete djece su po sobi dnevnog boravka istraživala koji materijali
privlače magnete, bilježili ih na plakat i tablicu, raspravljala o zaključcima
i mišljenjima te zajedno provjeravali valjanost svojih teza.
Nakon
što su prikupili mnoštvo materijala za istraživanje magnetizma djeca su došla
na ideju stvaranja strojeva i životinja kombinirajući metale i magnete. Tu su
nastale žirafe, lampe, pauci, ljuljačke i razne druge kreativne maštarije. Od
usvojenih spoznaja, vlastitog iskustva i mašte svakodnevno se nešto stvaralo u
aktivnoj igri. Samooinicirane aktivnosti su one koju su djecu potaknule na rast
i suradničko učenje te na razvoj socijalnih vještina.
Uz
pomoć magneta, metalnih kuglica i spajalica djeca su uz pomoć odgojiteljica
stvarala magnetne labirinte i proširivali svoju igru. Uz metalne autiće nastala
je i natjecateljska igra „Utrka magnetom“. Motoričko matematička igra nastala
je izradom udica s magnetom, a djeca su izrađivala od papira različite vrste
riba i životinja u moru na koje su prikvačili spajalice. Svaka ribica donosila
je određeni broj bodova, a uljezi kao što su meduze, plastične vrećice,
automobilske gume nosile su negativne bodove. Djeca su se podijelila u dvije
ekipe i zanimljiva igra je mogla početi. Kako bi razvijali svoje
predmatematičke i predčitačke vještine rezultate upecanih riba djeca su
bilježila na papir.
Radost
i nova motivacija za istraživačko spoznajne aktivnosti nastale su kada su djeca
u skupinu dobila stari radio uređaj te dio računala i odvijače kojima su mogli
istražiti unutrašnjosti strojeva. Uz to što su razvijali finu motoriku, djeca
su pronalazila dijelove načinjene od različitih materijala te su provjeravali
od čega su načinjeni koristeći magnete u skupini. Veliko uzbuđenje nastalo je
kada je nekolicina dječaka u uređaju pronašla magnet koji se nalazio u zvučniku.
Igra
magnetima i istraživanje magnetizma nastavlja se i dalje, djeca unose nove
ideje, osmišljavaju nove igre ili kombiniraju postojeće materijale.
Tekst
napisala: Ivana Pavišić, odgojitelj mentor u starijoj skupini