Kako žive polarne životinje?
Dolaskom hladnijeg vremena djeca starije vrtićke skupine Dječjeg vrtića Lekenik otputovala su na jednu vrlo zanimljivu ekspediciju aktivno učeći pomoću igre. Istraživali su polarne krajeve koji su prekriveni snijegom i ledom, životinje koje žive na tom području, njihov način života te pojave koje su karakteristične za krajnje točke našeg planeta.
Pomoću raznih enciklopedija i dokumentarnih filmova na navedenu tematiku, proširili su svoje spoznaje i iskustva, a uz različite slikovnice i priče razvijali su verbalne vještine te bogatili rječnik novim riječima. Razvoj govora jedan je od preduvjeta za pravilan razvoj djeteta i njegovo daljnje školovanje te se često usmjeravamo na poticanje istog nudeći djeci različite govorno-jezične poticaje kao što su čitanje priča, pjesama, prepričavanje i dramatizacije.
Istraživačke aktivnosti su one aktivnosti koje najviše potiču radoznalost i logičko promišljanje kod djece. Suradničkim učenjem djeca zajednički rješavaju probleme, međusobno se nadopunjuju, propituju i donose zaključke. Istražujući različita stanja vode, otapanje leda i nastanak polarne svjetlosti djeca su iskustvenim učenjem i surađujući razvijala različite strategije učenja te svoje socijalne vještine u razgovoru s prijateljima, prilikom opažanja i donošenju zaključaka.
Različitim neoblikovanim materijalom (karton, stiropor, kamenčići, tuljci, štipaljke) kao i likovnim tehnikama potaknule smo djecu na izradu makete ledenjaka i polarnih životinja. U takvim aktivnostima djeca su pokazivala svoju maštu i kreativnost, razvijala finu motoriku i preciznost te surađivala u zajedničkom stvaranju ledenjaka.
Maketa ledenjaka bila je poticaj za različite simboličke igre uz koje su djeca pokazivala vještine samoorganiziranja igre, podjele uloga i razvoju kvalitetnih verbalnih i socijalnih kompetencija.
Djeca su u razgovoru o polarnim životinjama pokazala interes za detaljnije proučavanje svake od njih te su prema vlastitom odabiru s roditeljima krenuli u istraživanje karakteristika životinje koju su odabrali izrađujući plakate, crteže i priče. Svoje uratke donijeli su u vrtić i s ponosom prepričavali što su saznali, na koji način i s kime. Svoje spoznaje o polarnoj životinji prenosili su drugoj djeci te zajedno prerađivali svoje iskustvo i znanje.
Izjave djece tijekom procesa istraživanja polarnog svijeta:
- „Medo spava zimski san u brlogu“
- „Polarne životinje grije dlaka i masnoća“
- „Medvjed i pingvin vole jesti ribe“
- „Pingvini ne mogu letjeti, jer nemaju perje za letenje“
- „Životinje su bijele boje, jer se valjaju u snijegu“
- „Životinje imaju bijelu dlaku da se ne mogu lako vidjeti“
Tekst pripremila odgajateljica Lana Gagić.