Dani medijske pismenosti obilježeni u Dječjem vrtiću Lekenik
U
Dječjem vrtiću Lekenik u periodu od 2. do 5. svibnja 2023. godine obilježili
smo „Dane medijske pismenosti“. Aktivnosti su se provodile u sklopu projekta
koji je pokrenula Agencija za elektroničke medije i ured UNICEF-a za Hrvatsku.
Aktivnosti
na gore navedenu temu realizirala su djeca mlađe i starije odgojno-obrazovne
skupine. Djeca mlađe odgojno-obrazovne skupine provodila su aktivnosti u kojima
su uspoređivali animirani film Pepa praščić i slikovnicu po kojoj je snimljen,
a djeca starije odgojno-obrazovne skupine odgajateljice su kroz različite
načine upoznale djecu s medijima, njegovim korištenjem i kvalitetnim sadržajima
koji su dostupni putem medija.
Živimo
u svijetu u kojem su djeca od samog rođenja izložena masovnim medijima. Oni
imaju veliki utjecaj kako na odrasle, tako i na djecu. Svakim danom razvijaju
se i šire ubrzanim tempom, pa je važno na vrijeme prepoznati negativne
utjecaje, posebice za one najmlađe. Mediji pružaju i pozitivne utjecaje koje
treba naučiti iskoristiti na najbolji mogući način. Televizija je najomiljeniji
i najtraženiji medij u djece predškolske dobi. Današnji život ne može se
zamisliti bez prisutnosti medija.
Mediji
se najčešće koriste kao sredstvo komuniciranja ili prenošenja vijesti. U
komunikacijskim znanostima mediji predstavljaju fizičko ili tehničko sredstvo
za pretvaranje poruke u signal koji se šalje kanalom. Glavni zadatak medija
prijenos je informacija javnosti na različite načine.
Mediji
kao što su knjige novine, televizijski i radijski programi obuhvaćaju sadržaje
iz svih područja naših života. No mobilni telefoni, internet i ostali noviji
mediji na osobit su način postali veliki dio života djece i mladih. Djeca za
mnoge pojave i činjenice saznaju upravo iz medija te vrste. To je dovelo do toga
da čovječanstvo medije smatra jednim od najmoćnijih sredstava promjene u
društvu.
Mediji
mogu biti korisni u učenju, ali i u slobodnim aktivnostima. Mediji kao takvi
mogu biti slobodna aktivnost koja omogućuje uživanje u igri, slušanju glazbe i
gledanju crtanih filmova. Danas mnoga djeca imaju pametne telefone s kojima
mogu stvarati različite medijske sadržaje poput slike i zvuka. Ti uređaji su
već toliko jednostavni za korištenje da nerijetko i najmlađa populacija zna
rukovati njima. Medije dijelimo u dvije grupe. Jedni su tiskani
(knjige/slikovnice, novine, časopisi, stripovi i plakati), a drugi su elektronički
(filmovi, radio, televizija i računalo/Internet). Imamo medije po funkcijama.
Jedna od funkcija medija je obrazovanje koje ima sve značajniju ulogu u
suvremenom odgoju djece zbog specifičnog načina prenošenja znanja preko
edukativnih programa.
Djeca
predškolske dobi veći interes pokazuju prema elektroničkim medijima. Među
najomiljenijim su televizijski programi, video igrice te slični medijski
sadržaji. Od tiskanih medija najčešće korišten medij u djece predškolske dobi
je slikovnica. Slikovnica se razlikuje od ostalih ilustriranih knjiga po tome
što djeci pruža vizualno iskustvo .
Danas
svi odrastaju u okruženju u kojem su televizija i poneki aparati za
reprodukciju zvuka neizbježni, gdje netko od ukućana čita neku vrstu novina
i gdje sve češće postoji barem jedno
računalo. Danas mediji socijaliziraju djecu i razvijaju načine korištenja istih
koji se potpuno razlikuju od načina na koji ih koriste njihovi roditelji. Djeca
ne prave razliku između „svijeta“ i „svijeta medija“ . Mediji neposredno utječu
na formiranje vrijednosti te stila ponašanja djece i mladih.
Roditelji
svojim primjerom i načinom korištenja tehnologije tj. medija djeci stvaraju prva „moderna“ iskustva. Što su
više roditelji i kvalitetnije informirani, veće su šanse da će pozitivno
utjecati na razvoj djetetovih navika vezanih uz prisutnost medija. Razgovor o
sadržajima kojima su djeca izložena, dovodi do poboljšanja djetetovog razumijevanja
radnje i likova. Dijete tako shvaća poučne sadržaje i primjećuje detalje.
Mediji
imaju veliku ulogu u djetetovom životu. Kada se djeca poistovjećuju s
različitim likovima i pričama koje su vidjeli u medijima, ona mogu oživjeti
različite osjećaje i spoznati neke nove stvari ili pojave. Tako može doći do
otkrivanja novih osjećaja gdje dijete bolje upoznaje samo sebe. Dijete tada
može razmišljati o dobru i o zlu. Omiljeni medijski sadržaji predstavljaju
važne teme, kako u igri tako i u interakciji s dugom djecom. S obzirom da
mediji djecu potiču na crtanje, pjevanje te izražavanje na mnoge druge načine,
priče i likove u medijima nisu samo „bajke“ već i značajne uloge u njihovom
razvoju.
Knjiga/slikovnica
kao medij u djetinjstvu pridonosi velikom koraku u razvoju svakog djeteta.
Čitanje djeci jedna je od najvažnijih aktivnosti jer stvara zdrav odnos između
djeteta i knjige. To im jednog dana može uvelike olakšati učenje i
razumijevanje.
Djeca
na televiziji najčešće gledaju glazbene i sportske programe, te one programe
koji emitiraju crtane filmove. Uloga televizijskih programa aktivna je i
uglavnom se svodi na ispunjavanju slobodnog vremena
Danas
gotovo svaka obitelj posjeduje računalo. Djeca računalo najčešće koriste za
igranje igrica. S računalom uvijek usko povezujemo Internet. Internet ima mnoge
dobre ali i loše strane. Uloge su ona pozitivna strana Interneta. Jedna je
educiranje preko dječjih igrica koje se mogu pronaći na mreži (online).
Internet omogućuje komunikaciju putem raznih društvenih mreža.
Primjer:
Dijete koje je često plašljivo. Ono će izabrati crtane filmove u kojima glavni
likovi pobjeđuju veće i snažnije od sebe, te će tako prevladati svoje strahove.
Mediji
uz pozitivan, zasigurno mogu imati i negativan utjecaj na razvoj. Pozitivni
utjecaj medija ističe se u stjecanju znanja i umijeća, usvajanju znanstvenih i
kulturnih nasljeđa, bogaćenju moralne i socijalne dimenzije, te u razvoju
stvaralačkih sposobnosti. Mediji dijete mogu potaknuti na određeno pozitivno
ponašanje u društvu te ga time razvijati u cijelosti, poticati toleranciju i
smanjivati razliku koja se često događa među društvenim slojevima. Kod djece
predškolske dobi mediji utječu na razvijanje mašte i kreativnost. Utjecaji
televizije pozitivni su jer televizija osim što informira, ona i potiče na
obrazovanje i izražavanje. Zahvaljujući televiziji, iz djetetovih usta možemo
čuti neke stručne riječi za koje niti ono samo ne zna značenje. To nam
uvjerljivo govori kako televizija snažno utječe na formiranje dječjeg vokabulara.
Dijete brzo i uspješno upija vokabularnu komunikaciju s kojima se susreću na
televizijskim ekranima. Gledanje kvalitetne televizijske programe, dolazi do
pojave osjećaja kojim djeca svijet smatraju sigurnim utočištem. Danas se djeca
predškolske dobi znaju uveliko služiti Internetom jer od malih nogu barataju
raznim aplikacijama. Djeca na Internetu mogu gledati edukativne crtane filmove
što utječe na djetetov razvoj te prethodi razvijanju sposobnosti i vještina
potrebnih za buduće školovanje. Internet nam pruža niz dobrih , ali postoje i
one negativne strane (zlostavljanje nad djecom psihičko ili fizičko, dugotrajnu
ovisnost – pogotovo u djece mlađe dobi koja puno vremena provode na uređajima
kojima je omogućen pristup Internetu.
Slikovnice
mogu poslužiti za upoznavanje s raznim predmetima, bojama, oblicima i
životinjama. Dok djeca uživaju slušajući sadržaj slikovnice, stvara se osnova
za kasniji razvoj čitalačkih sposobnosti i uspjeha u školi. Slikovnice s
prepoznatljivim stihom i ritmom potiču djecu na dovršavanje stihova i
izmišljanje novih riječi. Mnoga djeca na temelju viđenog iz slikovnica,
oponašaju određene aktivnosti u stvarnom okruženju. Ukoliko se prati dječji
interes, prilagodi sadržaj s obzirom na dob i mogućnost, tehnologija će se
iskoristiti na najbolji mogući način, a kod djeteta će se izazvati osjećaj
uspjeha u stjecanju novih spoznaja te u svladavanju izazova. U slikovnicama
prevladavaju pozitivni utjecaji, ali ponekad nalazimo i na negativne. Ukoliko
slikovnice imaju previše dijelova onih koji se mogu micati ili na neki drugi
način upravljati smanjuju djetetovu koncentraciju na sadržaj. Ometaju usvajanje
korisnih informacija dobivenih iz knjige.
U
vrtićima se očekuje da djeca budu uključena u razne aktivnosti kao što su igra,
crtanje, plesanje i sviranje. Sve više se traži da djeca budu i medijski
kompetentna. Medijskom kompetencijom smatramo sposobnost pojedinaca na
samostalno i pravilno korištenje medija na praktičan način. Razina medijske
kompetencije ovisi o raspoloživim medijskim sadržajima i utječe na cjelokupan
razvoj svakog pojedinca. Digitalna kompetencija je jedan od važnijih resursa u
vrtiću. Definira se kao upoznavanje s informacijskom i komunikacijskom
tehnologijom te mogućnostima njihovih uporaba u različitim aktivnostima. U
vrtiću veliku ulogu ima pri dokumentiranju, učenju i osposobljavanju djece za
samoevaluaciju. Djeca u predškolskoj dobi ponekad pomiješaju događaje iz
stvarnog života i onog predstavljenog u medijima, stoga je uloga odgojitelja
naučiti djecu razliku između zbiljske i medijske situacije.
Na
koji način smo djeci približili medij pogledajte u galeriji.
Literatura:
1. Car
V. : Televizija u novomedijskom okruženju. Medijske situacije
2. Jurčić
D.: Teorijske postavke o medijima – definicije, funkcije i utjecaj
3. Košir
M., Zgrabljić N., Ranfl R.: Život s medijima: priručnik o odgoju za medije
4. Ljubić
Nekiž K.: Poticanje razvoja medijske pismenosti u ranom i predškolskom odgoju i
obrazovanju
5. Peran
S., Raguž A.: Odnos i značenje medijskog
odgoja u dječjim vrtićima: pravila i medijski izazovi
Tekst
pripremila Lana Gagić, odgojiteljica