Radionica za djecu - Otvorena vrata bibiliobusa
Povodom
„Dana bibliobusa“ u srijedu, 22. veljače 2023. godine, Narodna knjižnica i
čitaonica Lekenik, Općina Lekenik, Udruga ALD Sisak i Udruga PET PLUS u sklopu
projekta „Putujuća knjiga bijelog lopoča“ u Dječjem vrtiću Lekenik održali su kreativnu
radionicu za djecu vrtićke dobi na temu „Slikovnica“. Vodio ju je hrvatski
glumac Kristijan Ugrina. Na radionici je djecu uveo u svijet priče čitajući im,
razgovarajući s njima o slikovnicama i likovima u njima. Djeca su crtala,
bojala i stvarala priče koje su zajedno pretvorili u prekrasnu slikovnicu. Za
svoj trud i kreativnost djeca su na poklon dobila brošuru dječje slikovnice.
Slikovnica
je dječja knjiga u kojoj su obuhvaćene umjetničke slike i tekstovi ukoliko se
radi o kvalitetnoj slikovnici. Kvalitetna slikovnica potiče dječji razvoj te
djetetu donosi mnogo dobrobiti počevši od kreativnog i socijalnog razvoja preko
estetskih iskustva te emocionalnih mogućnosti koje pruža samom djetetu.
Slikovnica uvodi dijete u svijet umjetnosti i književnosti, pomaže u razvoju
opažanja, pažnje, pamćenja, mišljenja i logičkog zaključivanja, bogati pažnju,
bogati maštu i kreativno mišljenje.
Djeca
kojoj se čita i priča od najranije dobi brže se razvijaju, zainteresanija su za
okolinu, brže uče, bolje se snalaze u komunikaciji s drugima, razvijaju predčitalačke
vještine i spremnija su za samostalno
čitanje. Čitanje je jedna od najvažnijih cjeloživotnih aktivnosti. Djeca se
povezuju s čitanjem i slikovnicama znatno prije nego što doista nauče čitati.
To povezivanje počinje kad dijete prvi put primi slikovnicu u ruke ili kad mu
roditelji čitaju. Za djecu je čitanje divan način povezivanja vremena s
roditeljima. Osim što će dijete uživati slušajući priče i listajući slikovnicu
ono će uz vas razvijati naviku odgovornog odnosa prema slikovnici, a kasnije
knjizi. Ako već u ranom djetinjstvu nauči da se po slikovnici ne šara i da se
ne smiju oštećivati stranice, takav će odnos zadržati prema knjigama u budućnosti.
Slikovnica
dijete uči o svijetu odgoja i pomaže mu savladati poteškoće s kojima se
susreće, pruža djetetu osnove spoznaje o svijetu koji ga okružuje, omogućuje mu
razvijati mišljenje analizu, sintezu, razvoj govora. Kod djeteta razvija književno-umjetnički
ukus, obogaćuje njegov rječnik, djeluje na njegove osjećaje, utječe na njegov
stav i zanimanje za knjigu te pomaže razvijanju ljubavi prema čitanju iz
užitka. Pomaže djetetu u rješavanju problemskih situacija.
Čitanje
djeci od najranije dobi poticajno djeluje na socijalno-emocionalni razvoj i
kognitivni razvoj. Čitanjem djetetu potičemo razvoj govora na način da potičemo
govorne vještine , obogaćujemo fond riječi, uči nove činjenice i pojmove te
dopuštamo djetetu da jasno izrazi svoje misli osjećaje i iskustva. Slikovnica
doprinosi razvoju empatije i sposobnosti razvijanja drugih ljudi.
Razvoj
percepcije potiče se na način da dijete razvija vještinu aktivnog slušanja,
vidnog opažanja i razlikovanje finih pojedinosti te osjećaj za lijepo i potrebu
za likovnim izražavanjem. Čitajući se razvija i pamćenje, slušanje i čitanje, a
prepričavanjem potičemo razvoj dugoročnog pamćenja, pomažemo u unutarnjoj
organizaciji teksta te kasnije takva kognitivna vještina osigurava dobru pohranu
i uspješno dobivanje informacija iz dugoročnog u djelatno pamćenje. Razgovorom
i raspravom o pročitanom kod djece se potiču misaone operacije predviđanja,
zaključivanja i uviđanja uzročno posljedičnih veza te se tim putem razvija i
logičko razmišljanje.
Kakve
slikovnice su dobre za djecu?
Od rođenja do druge
godine za djecu treba izabrati slikovnice s
malo teksta i jasnim, šarenim ilustracijama, kratkim tekstom, brojalica te
ponavljanjem riječi.
Za
djecu rane dobi pogodne su knjige
izrađene od nekih trajnih materijala koji se mogu savijati i koji se teško
trgaju.
U trećoj i četvrtoj
godini života djecu počinju zanimati priče o
ljudima, životinjama te svakodnevnim događajima i aktivnostima. U toj dobi
pogodne su priče s jednostavnim zapletima kako bi djeca mogla predviđati što će
se dogoditi dok u klasičnim bajkama uživaju, te vole opasne situacije koje na
kraju završavaju sretno. Djeca u toj dobi vole komične elemente u priči te
ponekad i sama izmišljaju nove dramatične i šaljive zaplete ili sama završavaju
priču.
U
petoj i šestoj godini raspon pažnje je znatno širi pa se djeca mogu
usredotočiti na različite književne žanrove iako su slike i dalje važne, te
pomažu djeci da bolje prate složenije zaplete.
Čitajući
slikovnice i priče djetetu djecu upoznajemo s važnim komponentama pisanog
jezika. Dok slušaju riječi koje im se čitaju sasvim prirodno počinju
uspoređivati riječi koje čuju s onima koje vide u tiskanom obliku. Čitajući
omogućavamo djeci da se sprijatelje s knjigama i čitanjem te da u tome uživaju,
da im pisana riječ u svakoj situaciji bude nadomak ruke, da shvaćaju vezu
između slova i glasa, te slova i riječi unutar smislene cjeline, bogatimo im
vokabular, podupiremo shvaćanje pravila pismenosti, razvijamo vještinu početnog
čitanja i pisanja, proširujemo razumijevanje jezika te potičemo samopouzdanje
kod djece.
Odgojitelji
putem različitih aktivnosti vezanih uz knjigu i čitanje pomoću igre i posjeta
knjižnicama kod djeteta osvještavaju ulogu i važnost knjige i slikovnice.
Djeca
su na kraju radionice mogla razgledati unutrašnjost bibliobusa ,te vidjeti
kakve i koje se sve knjige nalaze u njemu.
Sva
događanja možete pogledati u galeriji.
Literarura:
Civardi,
A., Dunbar, J., Petty, K., Somerville, l.:“Čarobne svjetiljke: priče koje
čitate svojem djetetu kako bi potaknuli mir, povjerenje i kreativnost.“
Čačko,
P.: „Slikovnica, njezina definicija i funkcije. U R. Javor: „Kakva je knjiga
slikovnica“
Centner,
S.:“Kako zavoljeti knjigu i čitanje“
Petrović-Sočo,
B.: „Dijete, odgajatelj i slikovnica“
Tekst
pripremila Lana Gagić, odgojiteljica.