Senzomotoričke aktivnosti u jasličnoj odgojno-obrazovnoj skupini
Odgojiteljice
mješovite jasličke skupine Marija Popović Lukačević i Ivona Brodarić u rujnu su
u svojoj skupini „Točkice“ započele projekt senzomotorike. Skupina broji
petnaestero djece u dobi od 18 do 36 mjeseci.
Pojam
od kojeg su krenule je senzorna integracija. Važno je usvojiti potpuno značenje
i važnost ovog pojma prije kretanja u aktivnosti s djecom. Prema Ayres (2002),
senzorna integracija je cijela organizacija naših osjetila kroz koje dobivamo
sve informacije o stvarima koje nas okružuju te o fizičkom stanju našeg tijela.
Kada te informacije stignu u naš mozak, a stižu veoma velikom brzinom u svakom
trenutku, mozak ih organizira i usmjerava kako bi naše tijelo normalno
funkcioniralo. Ayres (2002) za usporedbu daje funkcioniranje prometa uz
prometnog policajca u kojem slučaju su impulsi koje nam osjetila šalju
automobili, a naš mozak je prometni policajac koji te aute usmjerava, ako to ne
radi uspješno, u prometu se događa zastoj.
Kroz
ovo sve dolazimo do zaključka kako je senzomotorna stimulacija veoma važna od
najranije dobi. Stoga su se odgojiteljice za projekt dobro pripremile kroz
literaturu te počevši od sredine rujna djeci nudile razne poticaje koji su
nerijetko uključivali korištenje više osjetila zajedno s obzirom da su oni svi
i međusobno povezani. U raznim kutićima sobe, organizirale su aktivnosti kroz
ono najvažnije, praćenje dječjeg interesa.
Početak
pedagoške godine svakako je označio i početak jeseni koja nam je poklonila
brojne plodove različitog izgleda, različitih tekstura te različitih okusa i
mirisa. Upravo njihova osjetila omogućila su im da uvide kako su bundeva i
kukuruz različite teksture, izgleda, mirisa i okusa. Senzorne vrećice, senzorni
bazen, šuškalice i zvečke od plodova pridonijele su razvoju vizualne, taktilne,
slušne i olfaktorne recepcije kroz razne igre jesenskim plodovima.
Ubrzo
je stigla i zima te je dvorište vrtića prekrio snijeg koji je odlična
senzomotorna stimulacija. Kroz diranje snijega rukama, osjetila dodira mozgu je
slalo obavijest o hladnoći pa su se na ručice brzo vraćale rukavice. Osjetilo
njuha saznalo je da snijeg baš nema neki miris dok zbog higijenskih razloga
osjetilo okusa toga puta nismo koristili.
„Redovitom
i bogatom senzomotoričkom stimulacijom potiče se bolja samokontrola, stabilnost
emocionalnih stanja, povećava se prag tolerancije na frustracije i jača
senzomotorička inteligencija.“ (Car-Kolombo,
Miculinić, 2013).
Literatura:
Ayres, A. J. (2002). Dijete i senzorna
integracija. Jastrebarsko: Naklada Slap.
Car-Kolombo,
T. i Miculinić, S. (2013). Moje tijelo – senzomotorika u
jaslicama. Dijete, vrtić, obitelj, 19 (72), 14-17. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/145508
Tekst
pripremila odgojiteljica Ivona Brodarić