Senzomotoričke aktivnosti u jasličnoj odgojno-obrazovnoj skupini

Odgojiteljice mješovite jasličke skupine Marija Popović Lukačević i Ivona Brodarić u rujnu su u svojoj skupini „Točkice“ započele projekt senzomotorike. Skupina broji petnaestero djece u dobi od 18 do 36 mjeseci.

Pojam od kojeg su krenule je senzorna integracija. Važno je usvojiti potpuno značenje i važnost ovog pojma prije kretanja u aktivnosti s djecom. Prema Ayres (2002), senzorna integracija je cijela organizacija naših osjetila kroz koje dobivamo sve informacije o stvarima koje nas okružuju te o fizičkom stanju našeg tijela. Kada te informacije stignu u naš mozak, a stižu veoma velikom brzinom u svakom trenutku, mozak ih organizira i usmjerava kako bi naše tijelo normalno funkcioniralo. Ayres (2002) za usporedbu daje funkcioniranje prometa uz prometnog policajca u kojem slučaju su impulsi koje nam osjetila šalju automobili, a naš mozak je prometni policajac koji te aute usmjerava, ako to ne radi uspješno, u prometu se događa zastoj.

Kroz ovo sve dolazimo do zaključka kako je senzomotorna stimulacija veoma važna od najranije dobi. Stoga su se odgojiteljice za projekt dobro pripremile kroz literaturu te počevši od sredine rujna djeci nudile razne poticaje koji su nerijetko uključivali korištenje više osjetila zajedno s obzirom da su oni svi i međusobno povezani. U raznim kutićima sobe, organizirale su aktivnosti kroz ono najvažnije, praćenje dječjeg interesa.

Početak pedagoške godine svakako je označio i početak jeseni koja nam je poklonila brojne plodove različitog izgleda, različitih tekstura te različitih okusa i mirisa. Upravo njihova osjetila omogućila su im da uvide kako su bundeva i kukuruz različite teksture, izgleda, mirisa i okusa. Senzorne vrećice, senzorni bazen, šuškalice i zvečke od plodova pridonijele su razvoju vizualne, taktilne, slušne i olfaktorne recepcije kroz razne igre jesenskim plodovima.

Ubrzo je stigla i zima te je dvorište vrtića prekrio snijeg koji je odlična senzomotorna stimulacija. Kroz diranje snijega rukama, osjetila dodira mozgu je slalo obavijest o hladnoći pa su se na ručice brzo vraćale rukavice. Osjetilo njuha saznalo je da snijeg baš nema neki miris dok zbog higijenskih razloga osjetilo okusa toga puta nismo koristili.

„Redovitom i bogatom senzomotoričkom stimulacijom potiče se bolja samokontrola, stabilnost emocionalnih stanja, povećava se prag tolerancije na frustracije i jača senzomotorička inteligencija.“ (Car-Kolombo, Miculinić, 2013).

 

Literatura:

Ayres, A. J. (2002). Dijete i senzorna integracija. Jastrebarsko: Naklada Slap.

Car-Kolombo, T. i Miculinić, S. (2013). Moje tijelo – senzomotorika u jaslicama. Dijete, vrtić, obitelj, 19 (72), 14-17. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/145508

Tekst pripremila odgojiteljica Ivona Brodarić