Utjecaj ekrana na razvoj djece

Stručne suradnice i odgojiteljice prisustvovale su vrlo zanimljivom webinaru u kojem se govorilo o utjecaju ekrana na razvoj djece. Webinar je na nas ostavio snažan dojam te osvijestio već poznatu činjenicu koliko mediji mogu snažno utjecati na djecu. Svoje spoznaje i rezultate istraživanja prenijela nam je mag.psih., stručna suradnica za razvoj i koordinaciju programa partnerske udruge na projektu Centar Pričaj mi, a moderirala ga je Božena Vrgoč, ped. voditeljica projekta i predsjednica udruge Institut za STEM edukaciju - STEM u vrtiću.

Webinar je nastao u sklopu europskog projekta STEM ZA SVE kojim se nastoji roditeljima i odgajateljima prenijeti pozitivne i negativne strane korištenja ekrana. Cilj webinara je naučiti kako kod djece razvijati digitalne kompetencije, kako doći do informacija i željenog sadržaja i njima se služiti u valjane svrhe, istraživati i učiti uz pomoć medija.

Predavačice ukazuju na negativan utjecaj korištenja ekrana u ranoj dobi te potiču na što kraće korištenje ekrana u predškolskoj dobi. Rezultati istraživanja pokazuju kako se zbog korištenja ekrana kod djece javljaju poteškoće u kognitivnom funkcioniranju, socio-emocionalnom razvoju te razvoju govora. Predavačice ukazuju kako su ekrani (računala, tableti, televizori) oni koji mogu aktivno i pasivno utjecati na cjelokupni razvoj djeteta. Danas se kod djece sve više opaža nedostatak pažnje i koncentracije, smanjene sposobnosti regulacije emocija te poremećaji spavanja koji su povezani s korištenjem ekrana u najranijoj dobi.

Kao pozitivni utjecaj medija (ekrana) naglašavaju se korištenje istih u različite informativne i edukativne svrhe, vrijeme koje ćemo provesti s djecom u krugu obitelji i zabaviti se. To mogu biti primjerice obiteljski filmovi, dugometražni animirani filmovi ili pak dokumentarni filmovi prilikom kojih ćemo razgovarati sa svojom djecom, komentirati, govoriti o osjećajima i pozitivnim stranama likova, borbi protiv zla i slično.

No veliki utjecaj, ulogu  i odgovornost u korištenju ekrana imaju roditelji. Oni su ti koji odlučuju kada i koliko će dijete boraviti pred ekranom te pravila koja će uvesti u vezi istih. Ustrajanje u dogovorenim pravilima i vremenu korištenja ekrana je značajan proces i ogromna roditeljska uloga kako se ne bi narušilo funkcioniranje djeteta.

Želite li više saznati o utjecaju medija na djecu pogledajte i vi ovaj zanimljiv webinar koji se nalazi na poveznici https://www.youtube.com/watch?v=lEJw3E6SEHE.

Tekst priredila Ivana Pavišić, mag.praesc.educ., odgojitelj mentor u starijoj skupini