„Psihološka otpornost se može graditi - razgovarajmo o mentalnom zdravlju djece“ - Radionica s djecom i roditeljima

U Dječjem vrtiću Lekenik 02. veljače 2022. godine održana je radionica pod nazivom „Psihološka otpornost se može graditi – razgovarajmo o mentalnom zdravlju djece“ koju je 

vodio stručni tim, triju različitih Zagrebačkih vrtića, Unicefova programa „Rastimo zajedno“. 

Ciljevi aktivnosti ove radionice su da djeca nauče izraziti misli i osjećaje kad su suočena s teškoćama, da uče da mogu tražiti pomoć od odraslih u suočavanju s teškoćama, da uče da si i  sami mogu pomoći u teškoćama kroz ohrabrujuće riječi.

Na samom početku radionice voditeljice su pozdravile djecu i roditelje uz najavu teme radionice. Zatim je uslijedila vježba usmjeravanja pažnje „Morska zvijezda“, a s djecom je nakon toga slijedilo čitanje priče koja slijedi u nastavku „Zelda se natječe protiv Karla“. Uz slobodnu igru i voćnu užinu, radionica se primicala kraju. Zbog nedostatka vremena i umora djece nakon cjelodnevnih aktivnosti, zajednička aktivnost roditelja i djece nije realizirana.

Voditeljica najavi čitanje priče, a da bi mogli što pažljivije slušati, kaže da će napraviti zajedno kratku i zanimljivu vježbu usmjeravanja pažnje – „Morska zvijezda“:

Raširi jako prste jedne ruke. Odlično! Upravo si napravio morsku zvijezdu! 

Kažiprstom druge ruke nježno prati prste ruke koja je raširena kao morska zvijezda. Počni od palca i polako prati svaki prst odozdo prema gore i opet dolje. Dok kažiprstom pratiš prste usmjeri svoju pažnju na disanje. Udahni dok ideš prema gore i izdahni kad se spuštaš prema dolje. Ponovi nekoliko puta. Zapamti da možeš ovu vježbu raditi kada god zaželiš. Tvoje ruke su uvijek s tobom.

Kad se dovrši vježba i djeca se umirila, pozove ih se da ispričaju što znaju o ježevima i klokanima? A znaju li što je utrka s preponama? Slobodno pokažu pokretom kako se kreće jež, a kako klokan.

Sad se objasni da su glavni likovi ove priče jedna ježica i klokan. 

Djeca su s velikom pažnjom pratila tijek priče. 

Zatim se izražajno pročita sljedeća priča „Zelda se natječe protiv Karla“

Voditeljica je nakon ispričane priče u razgovoru s djecom razgovarala o njihovim mislima i osjećajima. Kako bi se oni osjećali u situaciji u kojoj se našla Zelda? Djeca su ispričala kako su oni hrabri i uporni te pomaže li im netko u tome. Imaju li oni nekoga kome se mogu obratiti, tko ih bodri da budu još hrabriji i uporniji. Djeca su rado sudjelovala jer im je bilo važno istaknuti kako su oni hrabri i kako uvijek pokušavaju doći do željenog cilja čak iako ne pobijede. Jedna djevojčica pritom je izjavila: „Važno je sudjelovati i dobro se zabaviti, a ne i pobijediti!“

Uslijedio je i razgovor o Zeldinom problemu, kako se Zelda osjećala kad joj se klokan rugao? Je li Zelda dobro postupila kada se obratila svojim roditeljima za pomoć?

U razgovoru djeca su došla do zaključka da se uvijek mogu obratiti svojim roditeljima, bakama, djedovima, ali i svojim odgojiteljicama u vrtiću.

Važno je naglasiti da djeca imaju iskustva s ruganjem svojih vršnjaka, često se dogodi da su zbog toga tužni i povrijeđeni, ali se uvijek obrate nekome tko im je blizak i tko će ih ohrabriti.

Posebno su ih dotakle Zeldine riječi ohrabrenja kao npr. „Borit ću se svim svojim snagama, dat ću sve od sebe, neću odustati,….“

Dobro je naglasiti da i njima jako mogu pomoći ohrabrujuće misli koje se skrivaju u njihovim glavama i koje mogu sami izgovarati naglas ili u sebi.

Istovremeno djeca u poticajnom okruženju kroz vođene aktivnosti i slobodnu igru stječu: osnovne vještine suočavanja sa stresom, vještine rasterećenja i ublažavanja prisutnih briga, sposobnosti primanja i pružanja podrške.  

Glavni cilj Programa je stvoriti poticajno i osnažujuće okruženje u kojemu roditelji s voditeljicama radionica i s drugim roditeljima razmjenjuju ideje o načinima na koje žive svoje roditeljstvo, upoznaju bolje sebe kao roditelja, prepoznaju načine na koje se odnose prema svojem djetetu te doznaju za druge moguće načine odnošenja prema djetetu.

Roditeljima se omogućuje usvajanje znanja o dječjem razvoju i roditeljstvu koje ga podupire, promiče osobni rast i razvoj roditelja, konstruktivno suočavanje s teškoćama i otpornost te povećava neformalna mrežu podrške. 

Kod djece se razvija otpornost na nepovoljne utjecaje kroz usvajanje vještina suočavanja sa stresom, komunikacijskih vještina i rješavanja problema te podupire razvoj samopoštovanja.

Na radionici je aktivno sudjelovalo devetero roditelja. U grupama po troje uz otvorenu komunikaciju te suradnju, otvoreno su govorili o svojim osjećajima, strahovima, mislima, te postavljali pitanja o problemima i strahovima vezanih uz odgoj djeteta.


Literatura:  

Bouillet, D., Milanović, M., Miljević – Riđički, R., Pavin Ivanec, T., (2015.). RESCUR: Na valovima - kurikul otpornosti za 

predškolsku i osnovnoškolsku dob. Zagreb: Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu 

https://www.poliklinika-djeca.hr/aktualno/novosti/besplatna-brosura-kratke-vjezbe-mindfulnessa-za-djecu-za-prepoznavanje-i-kontrolu-neugodnih-osjecaja-i-ponasanja/ 


Tekst pripremila odgojiteljica u programu engleskog jezika Nataša Kadić. 

Galerija slika radionice Rastimo zajedno